Cases: praktijk voorbeelden 

Voor een tour operator gespecialiseerd in avontuurlijke reizen ben ik 10 dagen meegegaan op een jungletrip door de Amazone in Brazilië. Onder vaak lastige omstandigheden (vocht, regen, etc.) is er samen met een cameraman materiaal gemaakt voor de website.

Men had uiteraard ook kunnen kiezen voor stock materiaal maar uiteindelijk is de op maat gemaakte fotoserie die het unieke karakter van deze reizen goed weergeeft, veel beter om de doelgroep aan te spreken.

Voor Cosmetique Totale, een beauty kliniek met verschillende locaties in Nederland, heb ik beeldmateriaal geschoten voor de website. Naast een serie portretten van de medewerkers zijn er ook productshots, sfeershots en gestyleerde beelden gemaakt van de verschillende behandelmethoden in de praktijk. Al het materiaal is in een middag geschoten.

In tegenstelling tot een documentaire reportage zijn deze beelden meer gedirigeerd zodat ze matchen bij de uitstraling van de website en het bedrijf.

In 2018 en 2019 maakte ik een sfeer reportage bij het Amsterdam Live Endoscopy congres. 

Vanuit de hele wereld komen ongeveer 600 medisch specialisten samen in het Okura hotel om van de ontwikkelingen en inzichten in hun vakgebied op de hoogte te blijven. 

Dat wordt onder andere gedaan door de live registratie en uitzending van operaties die in het AMC worden uitgevoerd (ook in de OK’s kan ik fotograferen). Tevens is er een beursvloer voor leveranciers. De beelden worden onder andere gebruikt voor promotie materiaal voor de volgende editie. 

Ferentes, een uitvaart onderneming, is een klant waar ik regelmatig beeld voor schiet. De foto’s worden gebruikt op de website, Instagram en voor print. 

De meeste shoots zijn gestileerd waarbij we werken met een shot list. 

In het geval van deze shoot was het doel om vrouwelijke dragers in beeld te brengen, een optie die het bedrijf aanbiedt. 

Een garage bedrijf kwam met de vraag of het mogelijk was een serie beeld te schieten voor de website.

Aanvankelijk was het idee om alleen statische beelden van het gebouw, de inrichting, etc. te schieten. Op mijn suggestie hebben we samen een ‘shot list’ gemaakt met beelden die interactie laat zien met klanten. Deze foto’s spreken veel meer tot de verbeelding.

De modellen zijn daadwerkelijk werknemer of klant van het bedrijf en werkten op verzoek graag mee. 

Voor de IC-unit van het Medisch Spectrum Twente kreeg ik het verzoek een documentaire reportageserie te maken. De beelden zijn bedoeld voor gebruik op de website van de IC.

De nadruk lag op het feit dat het geen ‘geposeerde’ of gestileerde foto’s dienen te zijn maar juist de dynamiek en intensiteit van het specifieke werk op deze afdeling weergeven.

Een dag lang werden de artsen en verpleegkundigen gevolgd (met waarborging van privacy van patiënten). Het resultaat is een fotoserie die de professionaliteit en betrokkenheid van de artsen en verpleegkundigen goed weergeeft.

De landelijk opererende Fiscalisten Coöperatie wilde graag een serie portretten, gemaakt op locatie in Bussum. Het oude statige maar lichte pand leende zich perfect voor een serie individuele en groepsportretten.

Er is gebruik gemaakt van voornamelijk kunstverlichting, om het licht in de serie zo consistent mogelijk te houden. De beelden worden gebruikt op de website, maar zijn ook prima inzetbaar voor bijvoorbeeld publicatie in vaktijdschriften.

Voor de Trade Mart Retailbeurs, een jaarlijkse vakbeurs op het gebied van lifestyle artikelen, maakte ik een uitgebreide sfeerreportage. 

Deze beelden worden onder andere gebruikt op het social media kanaal en de website van Trade Mart. 

Voor de technische opleidingen van Fontys Hogescholen in Eindhoven heb ik voor social media en website een pakket sfeerbeelden gemaakt. Deze beelden worden gebruikt voor de werving van nieuwe studenten. 

In een tijdsbestek van vier dagen hebben we studenten in diverse situaties (hoorcollege, werkgroepen, op hun stageplekken, etc.)  gefotografeerd.

Dit levert een authentiek en niet te commercieel  beeld op wat het verhaal van Fontys helder vertelt aan potentiële nieuwe studenten. 

Voor Marc Edwards, een herenkleding zaak in het hogere segment met vestigingen in Bussum en Haarlem, heb ik beelden geschoten voor de najaarsmailing in print en social media. 

Het uiteindelijke resultaat geeft de klanten van Marc Edwards een duidelijk algemeen beeld van de stijl van deze zaak, maar ook enkele goede suggesties voor matchende items. In het voorjaar komt er een vervolgshoot voor de voorjaarscollectie. 

Voor MeetJune, een online platform wat reizigers verbindt met locals, ben ik bezig een serie reportages te schieten. Reizigers kunnen in diverse steden ter wereld bij de zogenaamde ‘host’ een overnachting of maaltijd boeken. Het idee is dat reizigers hiermee op een makkelijke manier een authentieke ervaring met lokale bewoners kunnen krijgen.

De beelden op MeetJune moeten daarom ook authentiek zijn, met echte mensen en echte omgevingen. De beelden zijn feitelijk journalistiek; ik breng een avond door samen met de host en de gasten en maak een reportage die op de site gebruikt kan worden.

Oncode Institute is een onafhankelijk internationaal instituut dat zich inzet om fundamentele inzichten over kanker zo efficiënt mogelijk te vertalen naar betere en meer betaalbare zorg voor de patiënt.

Voor de Nederlandse tak van Oncode heb ik een serie beelden geschoten ter begeleiding van een interview van onderzoekers van het Erasmus MC.

De beelden zijn samen met het interview gebruikt in een online publicatie op de website van Oncode. 

Voor de vakgroep Treasury Management van de economische faculteit van de VU Amsterdam leg ik jaarlijks de Michael Damm lecture vast; een lezing voor studenten en alumni van de vakgroep waarbij een actueel thema wordt besproken. 

Voor het tv programma ‘In de stoel’ werd ik door sponsor Prominent ingeschakeld om bij de opnames de set fotografie te verzorgen. 

De beelden werden gebruikt voor promotie van het programma op social media; enkele foto’s zijn ook in het programma zelf als still gebruikt.