Cases: praktijkvoorbeelden van opdrachten 

2461501371

Voor Vandersterre Groep, (een groothandel, merkenleverancier, exporteur, dienstverlener en verpakker van Hollandse kaasspecialiteiten) heb ik een bedrijfsreportage op locatie van de productie gemaakt, plus diverse sfeer- en portretshots.

De foto’s tonen het ambachtelijke proces van het kaasmaken en worden gebruikt voor point-of-sale materiaal, verpakkingsmaterialen en andere uitingen in binnen- en buitenland.

Voor Cosmetique Totale, een beauty kliniek met verschillende locaties in Nederland, heb ik beeldmateriaal geschoten voor de website. Naast een serie portretten van de medewerkers zijn er ook productshots, sfeershots en gestyleerde beelden gemaakt van de verschillende behandelmethoden in de praktijk. Al het materiaal is in een middag geschoten.

In tegenstelling tot een reportage zijn deze beelden meer gedirigeerd zodat ze matchen bij de uitstraling van de website en het bedrijf.

cosmetique totaal

reisfotografie

Voor een tour operator gespecialiseerd in avontuurlijke reizen ben ik 10 dagen meegegaan op een jungletrip door de Amazone in Brazilië. Onder vaak lastige omstandigheden (vocht, regen, etc.) is er samen met een cameraman materiaal gemaakt voor de website.

Men had uiteraard ook kunnen kiezen voor stock materiaal maar uiteindelijk is de op maat gemaakte fotoserie die het unieke karakter van deze reizen goed weergeeft, veel beter om de doelgroep aan te spreken.

Voor de IC-unit van het Medisch Spectrum Twente kreeg ik het verzoek een reportageserie te maken van hun afdeling en het werk wat zij daar doen. De beelden zijn bedoeld voor gebruik op de website van de IC (gericht op het informeren van patiënten en hun familieleden) en dienen een echt en authentiek beeld te geven van het werk wat men daar doet.

De nadruk lag op het feit dat het geen ‘geposeerde’ of gestileerde foto’s dienen te zijn maar juist de dynamiek en intensiteit van het specifieke werk op deze afdeling weergeven.

Een dag lang werden de artsen, verpleegkundigen en hun patiënten gevolgd en vastgelegd (met waarborging van privacy van patiënten en hun familie). Het resultaat is een fotoserie die de professionaliteit en betrokkenheid van de artsen en verpleegkundigen goed weergeeft.

medisch spectrum twente

fiscalisten cooperatie

De landelijk opererende Fiscalisten Coöperatie wilde graag een serie portretten, gemaakt op locatie in Bussum. Het oude statige maar lichte pand leende zich perfect voor een serie individuele en groepsportretten.

Er is gebruik gemaakt van voornamelijk kunstverlichting, om het licht in de serie zo consistent mogelijk te houden. De beelden worden gebruikt op de website, maar zijn ook prima inzetbaar voor bijvoorbeeld publicatie in vaktijdschriften.

Aedes, de overkoepelende vereniging van woningcorporaties, wilde graag een beeldarchief van 50 bruikbare beelden voor gebruik op de website van Aedes. Op de foto’s staan diverse projecten (wijken, gebouwen, etc.) van diverse woningcorporaties.

Een voorwaarde was dat er in de foto’s een link is te zien tussen de gebouwen en ‘ echte’  mensen op straat (dit zijn geen modellen of acteurs). In de loop van enkele maanden is er gefotografeerd in onder andere Hilversum, Utrecht, Amsterdam en Amersfoort. De beelden zijn op de homepage en andere posities terug te zien op de website van Aedes.

 

aedes

fotoreportage meetjune

Voor MeetJune, een online platform wat reizigers verbindt met locals, ben ik bezig een serie reportages te schieten. Reizigers kunnen in diverse steden ter wereld bij de zogenaamde ‘host’ een overnachting of maaltijd boeken. Het idee is dat reizigers hiermee op een makkelijke manier een authentieke ervaring met lokale bewoners kunnen krijgen.

De beelden op MeetJune moeten daarom ook authentiek zijn, met echte mensen en echte omgevingen. De beelden zijn feitelijk journalistiek; ik breng een avond door samen met de host en de gasten en maak een reportage die op de site gebruikt kan worden.

Voor Marc Edwards, een herenkleding zaak in het hogere segment met vestigingen in Bussum en Haarlem, heb ik beelden geschoten voor de najaarsmailing in print en social media. 

Het uiteindelijke resultaat geeft de klanten van Marc Edwards een duidelijk algemeen beeld van de stijl van deze zaak, maar ook enkele goede suggesties voor matchende items. In het voorjaar komt er een vervolgshoot voor de voorjaarscollectie.