Als portretfotograaf maak ik meestal redactionele portretten (een wat uitgebreidere serie portretten van een persoon, bijvoorbeeld ter ondersteuning van een interview in een magazine). Zo af en toe wordt ik ook gevraagd voor professionele profielfoto’s. Een van mijn vaste klanten is Zuidweg en Partners, een organisatie die ondersteuning biedt aan ondernemers die schuldhulp nodig hebben.

Een erg leuk en dynamisch bedrijf waar regelmatig nieuwe mensen in dienst treden. Dat houdt ook in dat ik zo af en toe terug ga om nieuwe mensen te fotograferen. Om de foto’s zo consistent mogelijk te houden, heb ik een lichtstijl en lichtplan geformuleerd voor de opdrachtgever. Iedere keer als ik op locatie kom om foto’s te maken, zet ik een lichtopstelling neer die zo precies mogelijk lijkt op dit plan. Uiteraard zijn er kleine fluctuaties, maar het lukt heel aardig om de stijl zo consistent mogelijk te houden. Toegankelijk en fris, dat zijn de kernwoorden die hierop van toepassing zijn.

Een paar tips als je dit ook voor je eigen bedrijf of organisatie wil toepassen: bedenk van te voren hoe de foto’s eruit moeten zien. Je kan bijvoorbeeld denken aan licht en fris, maar juist een wat donkerder achtergrond of meer dramatisch licht kan ook heel goed werken – zolang het maar bij de branding past. Voor kleding raad ik over het algemeen rustige tinten aan, zonder al te felle kleuren en geen drukke of fijne patronen. Wil je het echt goed doen, dan kun een visagist laten inschakelen (studio licht kan behoorlijk direct en helder zijn zodat je alle details ziet – ook degenen die je misschien liever niet ziet).

Hieronder zie je een screenshot van de website van Zuidweg en Partners waarop duidelijk te zien is hoe de foto’s worden gebruikt: