Professioneel fotograaf in Corona tijd zijn; het valt niet bepaald mee. Net als veel andere beroepsgroepen zijn ook ‘wij’ fotografen geraakt. Evenementen zijn afgelast, bruiloften worden verplaatst; het leed lijkt niet te overzien. Maar de maatregelen zijn hard nodig, dus het is niet anders.

Ook in mijn geval zullen de consequenties aanwezig zijn. Er zijn al bruiloften en evenementen verplaatst (en hoewel uitstel geen afstel is, betekent dit wel dat we op een later tijdstip simpelweg minder tijd hebben om ook ‘nieuwe’ opdrachten aan te nemen), om over eventuele opdrachten die helemaal nooit zullen plaatsvinden maar te zwijgen.

Maar vandaag hoorde ik premier Rutte zeggen dat ondernemers moeten nadenken over de 1,5m samenleving en wat dat nu inhoudt voor hun bedrijf.

Nu ik er zo over nadenk, zou ik collega-fotografen en klanten bemoedigend willen toespreken, want ik denk dat er nog veel te doen valt op fotografie gebied: als kapper of tandarts is het nagenoeg onmogelijk om je werk op afstand te doen, maar wij hebben hier als fotograaf net wat minder last van. Mede dankzij een mooie uitvinding die de telelens heet.

ik heb gelukkig een hele mooie collectie telelenzen, van 70-200mm tot 500mm – die linker gebruik ik normaal voor wildlife, maar komt nu zeker goed van pas!
PS: geen klachten over rimpels graag, want deze lens is erg scherp..

En als ik zo eens kijk naar de opdrachten die ik doe (portretten, bedrijfsreportages, promoties en bruiloften), dan is het met een beetje aanpassing en zorgvuldig handelen best heel goed mogelijk mooie plaatjes te blijven schieten.

appeltje-eitje: genoeg ruimte om te bewegen en veilig afstand te houden en prima met een portretlens als een 85mm te maken

Natuurlijk zullen evenementen en bruiloften geen optie zijn totdat die weer in volle glorie zijn toegestaan, maar als het zover is, is dat ook prima vast te leggen mits er rekening wordt gehouden dat aanwezigen voldoende persoonlijke ruimte kunnen krijgen.

Het maken van mooie beelden voor de website van bedrijven (of het nu een groot productiebedrijf of een lokale winkel is), een portret of een documentaire sfeerreportage blijft ook nog steeds goed mogelijk. Zorgvuldig plannen, een goede shotlist maken (welk beeld is er nodig) en de tijd nemen voor een fotoshoot zijn daarbij ‘key’.

beeld uit een bedrijfsreportage; nog niet eens met een telelens gemaakt maar zeker wel met een respectabele afstand van minimaal 1,5 meter!

Uiteraard zijn we daarbij nog steeds afhankelijk van de economische situatie van bedrijven; een foto opdracht behoort vaak nog steeds tot de luxediensten.

Maar een goede fotograaf denkt ook mee met de klant, en kan ongetwijfeld ook mogelijkheden bedenken om toch betaalbaar professioneel beeld te leveren zonder zichzelf (of de klant) daarbij in de vingers te snijden. Juist in moeilijke tijden moet je creatief denken en jezelf blijven onderscheiden. Dat geldt voor mij als fotograaf, maar ook voor bedrijven en ZZP’ers die zich nu juist goed moeten presenteren. Samenwerking met mijn klant vind ik altijd al belangrijk; in deze tijden des te meer.

Dat het zware tijden worden, staat buiten kijf. Maar uiteindelijk zal er licht aan het einde van de tunnel zijn, en de kracht van goede fotografie en de impact die dat kan maken zal ook blijven.

Kortom, ik ben en blijf positief! (en op een veilige anderhalve meter). U ook?

reacties

reacties