Fotograaf promotie Vrije Universiteit (VU) Amsterdam

Een plek waar ik regelmatig promoties fotografeer, is de Vrije Universiteit. Promoties vinden hier plaats in de Aula – bekend terrein; ooit nam ik hier mijn bul bedrijfseconomie in ontvangst. Het fijne van deze plek is dat het ontzettend ruim is en alle aandacht gericht op het podium; als fotograaf val je dus nauwelijks op.

Een uitdaging is het licht; het is vrij gericht en donker. Gelukkig heb ik dermate veel ervaring met deze locatie dat ik exact weet hoe ik dit in mijn voordeel kan gebruiken. En bovendien is het heel constant, want iedere keer vrijwel hetzelfde! Uiteraard ben ik ook goed bekend met de regels die hier gelden. Dit bij elkaar gecombineerd zorgt ervoor dat ik hier altijd heel prettig en op mijn gemak werk. En altijd fijn om weer terug te keren op ‘mijn’ oude plek! Wat is er veel bijgebouwd en veranderd de laatste jaren.

Bekijk hieronder een paar voorbeelden uit reportages die ik heb gemaakt hier. Onderaan de foto’s kun je een button vinden die je naar meer informatie over promotie reportages brengt.

fotograaf promotie VU Vrije Universiteit Amsterdam 01 fotograaf promotie VU Vrije Universiteit Amsterdam 04 fotograaf promotie VU Vrije Universiteit Amsterdam 06 fotograaf promotie VU Vrije Universiteit Amsterdam 09

Lees meer over promoties

Fotograaf promotie UU Utrecht (Academiegebouw)

Het fotograferen van een promotie vind ik als fotograaf altijd erg leuk en bijzonder: de afsluiting van een bijzondere periode in iemands professionele maar ook persoonlijke leven. Tijdens het maken van zo’n reportage probeer ik, naast het ceremoniële en formele gedeelte, altijd ook te letten op alles erom heen: familie, vrienden en collega’s spelen immers ook een rol.

Deze reportages leg ik ook regelmatig vast bij promoties aan de Universiteit Utrecht, welke traditioneel in het Academiegebouw worden gehouden; om precies te zijn in de prachtige Senaatszaal. Van alle plekken waar ik kom voor promoties is dit misschien wel de mooiste plek!

Graag deel ik een paar beelden! Onderaan de foto’s kun je een button vinden die je meer vertelt over promotie reportages.

fotograaf promotie UU Utrecht Academiegebouw fotograaf promotie Universiteit Utrecht

LEES MEER OVER PROMOTIE FOTOGRAFIE

Promotie fotografie: de highlights van afgelopen jaar

De laatste paar jaar ben ik steeds meer reportages van universitaire promoties gaan maken. Het afgelopen jaar was dan ook het drukste jaar wat promotiefotografie betreft. En daar ben ik heel blij mee, want het zijn ontzettend leuke en dankbare opdrachten met een persoonlijk karakter! Niet alleen voor de promovendus, maar ook voor de directe familie, partner, vrienden en collega’s.

De meeste reportages heb ik vastgelegd op de UvA (zowel de Agnietenkapel als de Lutherse Kerk / Aula), de Vrije Universiteit (VU) en de Universiteit Utrecht (in dat prachtige academiegebouw). Een enkel uitstapje bracht me ook nog in Leiden. Leuk dat de plekken divers zijn, want iedere plek heeft zo zo’n eigen karakter en sfeer maar uiteraard ook een eigen gang van zaken.

In de meeste gevallen leg ik niet alleen de ceremonie vast, maar ook een sfeerimpressie voorafgaand daaraan, en uiteraard de felicitaties op de receptie achteraf (vaak is er dan ook gelegenheid voor een formele foto met de commissie en wat groepsfoto’s met de familie en paranimfen). Dat levert uiteindelijk een mooi fotoverhaal op en dat sluit goed aan bij mijn documentaire stijl van fotografie.

Bij deze een paar highlights van het afgelopen seizoen. Benieuwd wat dit jaar gaat brengen! Meer weten over promotie reportages? Lees hier meer.
beste promotie fotografie universiteit Uva Agnietenkapel

Publicatie: sfeerbeeld Stilwerk Magazine

Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Behalve zakelijke opdrachten maak ik ook met veel plezier trouwreportages. Op die website plaats ik uiteraard ook beeldmateriaal, en zo nu en dan komt daar wel eens wat leuks uit voort.

Zo heb ik enkele jaren geleden een bruiloft gefotografeerd op Vuurtoreneiland, een eilandje (of technisch gezien schiereilandje) bij Durgerdam waar enkele jaren geleden een pop-up restaurant in de zomer stond, in de vorm van een kas. Tegenwoordig is het permanent, maar nog steeds boek je als gast een arrangement: een bootretour + diner.

Maar goed, op die bruiloft had ik ‘s avonds met het mooie blauwe avondlicht een sfeershotje gemaakt en die in de blog over de bruiloft verwerkt. Onlangs kreeg ik bericht van een Duitse designer die voor Stilwerk Magazine werkt, een design magazine uitgegeven door een groot Duits design en interieurmerk. Of ze een licentie mochten kopen om deze foto te gebruiken in een publicatie over Vuurtoreneiland.

Zo gezegd, zo gedaan – dit is het resultaat (screenshot uit de online pdf editie). Best blij mee!

Fotoreportage: Fontys Hogescholen

Een leuk hoogtepunt op het gebied van fotoreportages het afgelopen jaar was de opdracht voor Fontys Hogescholen in Eindhoven. Voor een vijftal (technische) opleidingen was een serie beelden nodig die toekomstige studenten (die dit jaar dus een keuze voor hun vervolgopleiding moeten maken) een goede en authentieke indruk geeft van de opleiding.

Kortom: geen gestileerde reclamebeelden, maar authentieke sfeer op zowel de campus als op locatie bij stage plekken. Voor de doelgroep is dit veel tastbaarder. In een viertal schietdagen en met een vol programma ben ik samen met assistent Suus en contactpersoon Kim van Fontys hard aan de slag gegaan om zoveel mogelijk verschillende situaties vast te leggen: klassikale les, studentenoverleg, praktijklessen en bedrijfsbezoeken.

Nadat ik een pre-selectie heb gemaakt van al het materiaal heeft de opdrachtgever enkele tientallen beelden geselecteerd die bewerkt zijn aangeleverd. Deze zullen gebruikt worden op de website en ander promotiemateriaal voor Fontys.

Een bijzondere maar ook erg leuke opdracht om te doen. Hieronder een aantal resultaten:

Fotoreportage praktijk Bussum

Een erg leuke opdracht afgelopen jaar was het maken van een beeldbank voor een chiropractor praktijk in Bussum. Het idee was om levendige sfeerbeelden te maken voor de website en social media. In een enkele dag hebben we (ik, de behandelaars en de ‘patiënten’ – ofwel modellen) door middel van een zorgvuldig opgesteld plan alle mogelijke situaties gefotografeerd waarvoor een keer professionele foto’s nodig zijn.

Dit soort opdrachten zijn vaak een mix tussen reportage/documentair en commercieel (als in: geregisseerde) fotograferen. Hoewel puur documentair wellicht net iets authentieker beeld oplevert (dit vind ik persoonlijk het allerleukste om te doen) is de sturing vaak wel handig om zo geschikt mogelijk beeld te realiseren.

Behalve behandelsituaties hebben we ook de diverse ruimtes in beeld gebracht, en enkele sfeerbeelden door middel van detailopnames.

Een paar voorbeelden van deze opdracht:

fotoreportage praktijk bussum 01 fotoreportage praktijk bussum 02

Profiel foto’s juridisch adviesbureau in Hilversum

Als portretfotograaf maak ik meestal redactionele portretten (een wat uitgebreidere serie portretten van een persoon, bijvoorbeeld ter ondersteuning van een interview in een magazine). Zo af en toe wordt ik ook gevraagd voor professionele profielfoto’s. Een van mijn vaste klanten is Zuidweg en Partners, een organisatie die ondersteuning biedt aan ondernemers die schuldhulp nodig hebben.

Een erg leuk en dynamisch bedrijf waar regelmatig nieuwe mensen in dienst treden. Dat houdt ook in dat ik zo af en toe terug ga om nieuwe mensen te fotograferen. Om de foto’s zo consistent mogelijk te houden, heb ik een lichtstijl en lichtplan geformuleerd voor de opdrachtgever. Iedere keer als ik op locatie kom om foto’s te maken, zet ik een lichtopstelling neer die zo precies mogelijk lijkt op dit plan. Uiteraard zijn er kleine fluctuaties, maar het lukt heel aardig om de stijl zo consistent mogelijk te houden. Toegankelijk en fris, dat zijn de kernwoorden die hierop van toepassing zijn.

Een paar tips als je dit ook voor je eigen bedrijf of organisatie wil toepassen: bedenk van te voren hoe de foto’s eruit moeten zien. Je kan bijvoorbeeld denken aan licht en fris, maar juist een wat donkerder achtergrond of meer dramatisch licht kan ook heel goed werken – zolang het maar bij de branding past. Voor kleding raad ik over het algemeen rustige tinten aan, zonder al te felle kleuren en geen drukke of fijne patronen. Wil je het echt goed doen, dan kun een visagist laten inschakelen (studio licht kan behoorlijk direct en helder zijn zodat je alle details ziet – ook degenen die je misschien liever niet ziet).

Hieronder zie je een screenshot van de website van Zuidweg en Partners waarop duidelijk te zien is hoe de foto’s worden gebruikt:

Redactioneel portret voor vakmagazine

Ik maak zo nu dan ook portretfoto’s voor vakbladen.

Voor DACE (het kennisnetwerk voor Cost Engineers en Value Managers in Nederland) leg ik al enige tijd bijeenkomsten en cursussen vast. De fotoreportages worden onder andere gebruikt op de website en in nieuwsbrieven.

DACE heeft ook een magazine: VIEWonVALUE. Dat is een nieuwe uitgave die dit jaar voor het eerst is verschenen. Voor één van de interviews in het magazine werd ik gevraagd de fotografie te verzorgen.

Hoe pak ik dat aan? Om te beginnen luister ik goed naar de briefing van de redactie: wat is het doel van het artikel, wat wil het magazine uitstralen en welke beelden zijn er nodig? In dit geval vroeg men om beelden die open en benaderbaar zijn, maar toch een zakelijke uitstraling hebben.

Bij een magazine moet er daarnaast ook vaak worden voldaan aan technische vragen: bepaalde beelden moeten verticaal gebruikt kunnen worden op 1 gehele pagina (en een pagina van een magazine heeft een wat andere beeldverhouding dan het beeld uit de camera, dus daar moet rekening mee worden gehouden), of wellicht als een dubbele spread (over twee pagina’s). Vaak moet er ook nog ruime overblijven om bijvoorbeeld tekst in kwijt te kunnen. Kortom, er zijn een boel factoren waar je als fotograaf rekening mee moet houden.

Bijna altijd worden dit soort beelden op locatie geschoten. Je bent als fotograaf dus afhankelijk van de omgeving. Voordat ik foto’s ga maken, ga ik daarom even rondkijken om een idee te krijgen van de mogelijkheden. De geportretteerde heeft immers vaak ook maar beperkt de tijd, dus zodra je gaat schieten, moet je al weten wat je gaat doen. Het kan ook handig zijn om bepaalde lichtopstellingen van te voren al klaar te zetten en te testen.

Afgezien daarvan moet je er rekening mee houden dat je onderwerp niet gewend is om voor een camera te staan. Enige coaching en motivatie is dus ook van belang! In dit geval ging dat erg soepel; de geportretteerde heer had een uitstekende kledingkeuze gemaakt, en met een natuurlijke vlotte uitstraling was dit eigenlijk een ‘makkie’. In circa 20 minuten hebben we een serie bruikbare beelden geschoten waarvan er uiteindelijk 3 zijn gebruikt. Hieronder zie je een voorbeeld uit het magazine:

portretfotografie voor magazine fotograaf Evert Doorn