Promotie fotografie: de highlights van afgelopen jaar

De laatste paar jaar ben ik steeds meer reportages van universitaire promoties gaan maken. Het afgelopen jaar was dan ook het drukste jaar wat promotiefotografie betreft. En daar ben ik heel blij mee, want het zijn ontzettend leuke en dankbare opdrachten met een persoonlijk karakter! Niet alleen voor de promovendus, maar ook voor de directe familie, partner, vrienden en collega’s.

De meeste reportages heb ik vastgelegd op de UvA (zowel de Agnietenkapel als de Lutherse Kerk / Aula), de Vrije Universiteit (VU) en de Universiteit Utrecht (in dat prachtige academiegebouw). Een enkel uitstapje bracht me ook nog in Leiden. Leuk dat de plekken divers zijn, want iedere plek heeft zo zo’n eigen karakter en sfeer maar uiteraard ook een eigen gang van zaken.

In de meeste gevallen leg ik niet alleen de ceremonie vast, maar ook een sfeerimpressie voorafgaand daaraan, en uiteraard de felicitaties op de receptie achteraf (vaak is er dan ook gelegenheid voor een formele foto met de commissie en wat groepsfoto’s met de familie en paranimfen). Dat levert uiteindelijk een mooi fotoverhaal op en dat sluit goed aan bij mijn documentaire stijl van fotografie.

Bij deze een paar highlights van het afgelopen seizoen. Benieuwd wat dit jaar gaat brengen! Meer weten over promotie reportages? Lees hier meer.
beste promotie fotografie universiteit Uva Agnietenkapel

Publicatie: sfeerbeeld Stilwerk Magazine

Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Behalve zakelijke opdrachten maak ik ook met veel plezier trouwreportages. Op die website plaats ik uiteraard ook beeldmateriaal, en zo nu en dan komt daar wel eens wat leuks uit voort.

Zo heb ik enkele jaren geleden een bruiloft gefotografeerd op Vuurtoreneiland, een eilandje (of technisch gezien schiereilandje) bij Durgerdam waar enkele jaren geleden een pop-up restaurant in de zomer stond, in de vorm van een kas. Tegenwoordig is het permanent, maar nog steeds boek je als gast een arrangement: een bootretour + diner.

Maar goed, op die bruiloft had ik ‘s avonds met het mooie blauwe avondlicht een sfeershotje gemaakt en die in de blog over de bruiloft verwerkt. Onlangs kreeg ik bericht van een Duitse designer die voor Stilwerk Magazine werkt, een design magazine uitgegeven door een groot Duits design en interieurmerk. Of ze een licentie mochten kopen om deze foto te gebruiken in een publicatie over Vuurtoreneiland.

Zo gezegd, zo gedaan – dit is het resultaat (screenshot uit de online pdf editie). Best blij mee!

Fotoreportage: Fontys Hogescholen

Een leuk hoogtepunt op het gebied van fotoreportages het afgelopen jaar was de opdracht voor Fontys Hogescholen in Eindhoven. Voor een vijftal (technische) opleidingen was een serie beelden nodig die toekomstige studenten (die dit jaar dus een keuze voor hun vervolgopleiding moeten maken) een goede en authentieke indruk geeft van de opleiding.

Kortom: geen gestileerde reclamebeelden, maar authentieke sfeer op zowel de campus als op locatie bij stage plekken. Voor de doelgroep is dit veel tastbaarder. In een viertal schietdagen en met een vol programma ben ik samen met assistent Suus en contactpersoon Kim van Fontys hard aan de slag gegaan om zoveel mogelijk verschillende situaties vast te leggen: klassikale les, studentenoverleg, praktijklessen en bedrijfsbezoeken.

Nadat ik een pre-selectie heb gemaakt van al het materiaal heeft de opdrachtgever enkele tientallen beelden geselecteerd die bewerkt zijn aangeleverd. Deze zullen gebruikt worden op de website en ander promotiemateriaal voor Fontys.

Een bijzondere maar ook erg leuke opdracht om te doen. Hieronder een aantal resultaten:

Fotoreportage praktijk Bussum

Een erg leuke opdracht afgelopen jaar was het maken van een beeldbank voor een chiropractor praktijk in Bussum. Het idee was om levendige sfeerbeelden te maken voor de website en social media. In een enkele dag hebben we (ik, de behandelaars en de ‘patiënten’ – ofwel modellen) door middel van een zorgvuldig opgesteld plan alle mogelijke situaties gefotografeerd waarvoor een keer professionele foto’s nodig zijn.

Dit soort opdrachten zijn vaak een mix tussen reportage/documentair en commercieel (als in: geregisseerde) fotograferen. Hoewel puur documentair wellicht net iets authentieker beeld oplevert (dit vind ik persoonlijk het allerleukste om te doen) is de sturing vaak wel handig om zo geschikt mogelijk beeld te realiseren.

Behalve behandelsituaties hebben we ook de diverse ruimtes in beeld gebracht, en enkele sfeerbeelden door middel van detailopnames.

Een paar voorbeelden van deze opdracht:

fotoreportage praktijk bussum 01 fotoreportage praktijk bussum 02

Profiel foto’s juridisch adviesbureau in Hilversum

Als portretfotograaf maak ik meestal redactionele portretten (een wat uitgebreidere serie portretten van een persoon, bijvoorbeeld ter ondersteuning van een interview in een magazine). Zo af en toe wordt ik ook gevraagd voor professionele profielfoto’s. Een van mijn vaste klanten is Zuidweg en Partners, een organisatie die ondersteuning biedt aan ondernemers die schuldhulp nodig hebben.

Een erg leuk en dynamisch bedrijf waar regelmatig nieuwe mensen in dienst treden. Dat houdt ook in dat ik zo af en toe terug ga om nieuwe mensen te fotograferen. Om de foto’s zo consistent mogelijk te houden, heb ik een lichtstijl en lichtplan geformuleerd voor de opdrachtgever. Iedere keer als ik op locatie kom om foto’s te maken, zet ik een lichtopstelling neer die zo precies mogelijk lijkt op dit plan. Uiteraard zijn er kleine fluctuaties, maar het lukt heel aardig om de stijl zo consistent mogelijk te houden. Toegankelijk en fris, dat zijn de kernwoorden die hierop van toepassing zijn.

Een paar tips als je dit ook voor je eigen bedrijf of organisatie wil toepassen: bedenk van te voren hoe de foto’s eruit moeten zien. Je kan bijvoorbeeld denken aan licht en fris, maar juist een wat donkerder achtergrond of meer dramatisch licht kan ook heel goed werken – zolang het maar bij de branding past. Voor kleding raad ik over het algemeen rustige tinten aan, zonder al te felle kleuren en geen drukke of fijne patronen. Wil je het echt goed doen, dan kun een visagist laten inschakelen (studio licht kan behoorlijk direct en helder zijn zodat je alle details ziet – ook degenen die je misschien liever niet ziet).

Hieronder zie je een screenshot van de website van Zuidweg en Partners waarop duidelijk te zien is hoe de foto’s worden gebruikt:

Redactioneel portret voor vakmagazine

Ik maak zo nu dan ook portretfoto’s voor vakbladen.

Voor DACE (het kennisnetwerk voor Cost Engineers en Value Managers in Nederland) leg ik al enige tijd bijeenkomsten en cursussen vast. De fotoreportages worden onder andere gebruikt op de website en in nieuwsbrieven.

DACE heeft ook een magazine: VIEWonVALUE. Dat is een nieuwe uitgave die dit jaar voor het eerst is verschenen. Voor één van de interviews in het magazine werd ik gevraagd de fotografie te verzorgen.

Hoe pak ik dat aan? Om te beginnen luister ik goed naar de briefing van de redactie: wat is het doel van het artikel, wat wil het magazine uitstralen en welke beelden zijn er nodig? In dit geval vroeg men om beelden die open en benaderbaar zijn, maar toch een zakelijke uitstraling hebben.

Bij een magazine moet er daarnaast ook vaak worden voldaan aan technische vragen: bepaalde beelden moeten verticaal gebruikt kunnen worden op 1 gehele pagina (en een pagina van een magazine heeft een wat andere beeldverhouding dan het beeld uit de camera, dus daar moet rekening mee worden gehouden), of wellicht als een dubbele spread (over twee pagina’s). Vaak moet er ook nog ruime overblijven om bijvoorbeeld tekst in kwijt te kunnen. Kortom, er zijn een boel factoren waar je als fotograaf rekening mee moet houden.

Bijna altijd worden dit soort beelden op locatie geschoten. Je bent als fotograaf dus afhankelijk van de omgeving. Voordat ik foto’s ga maken, ga ik daarom even rondkijken om een idee te krijgen van de mogelijkheden. De geportretteerde heeft immers vaak ook maar beperkt de tijd, dus zodra je gaat schieten, moet je al weten wat je gaat doen. Het kan ook handig zijn om bepaalde lichtopstellingen van te voren al klaar te zetten en te testen.

Afgezien daarvan moet je er rekening mee houden dat je onderwerp niet gewend is om voor een camera te staan. Enige coaching en motivatie is dus ook van belang! In dit geval ging dat erg soepel; de geportretteerde heer had een uitstekende kledingkeuze gemaakt, en met een natuurlijke vlotte uitstraling was dit eigenlijk een ‘makkie’. In circa 20 minuten hebben we een serie bruikbare beelden geschoten waarvan er uiteindelijk 3 zijn gebruikt. Hieronder zie je een voorbeeld uit het magazine:

portretfotografie voor magazine fotograaf Evert Doorn

Fotoreportage: MST Enschede

Enkele jaren geleden mocht ik in opdracht van de IC afdeling van het Medisch Spectrum Twente een documentaire fotoreportage schieten. Het doel was ‘echte’ actiebeelden van de dagelijkse activiteiten van de artsen en verpleegkundigen te maken, om te gebruiken op de website.

fotoreportage medisch spectrum twente ziekenhuis IC

Inmiddels is het MST gehuisvest in prachtige nieuwe huisvesting, en dus was het eind vorig jaar tijd om een nieuwe serie te maken!

Wederom mocht ik anderhalve dag op de afdeling rondlopen en eigenlijk alles fotograferen wat interessant is. Dit zijn erg leuke en dankbare opdrachten om te doen, maar ook moeilijk: om te beginnen ben je als reportage fotograaf helemaal afhankelijk van de dingen die er voor je neus gebeuren: niets is in scène gezet en soms gebeuren er heel veel dingen tegelijk. Daarnaast moet je als fotograaf in een dergelijke situatie ook een ‘fly on the wall’ benadering hebben: je werk kunnen doen, zonder mensen in de weg te lopen. En tot slot is er nog het privacy aspect: hoewel de professionals wel in beeld mogen komen, is dat voor de patiënten uiteraard niet het geval.

Kortom, best een pittige uitdaging! Goed contact met de mensen die je vastlegt is cruciaal; zij moeten vertrouwen in je hebben dat je hen in hun waarde laat, en als dat lukt, kun je als fotograaf de beelden gaan maken die echt een verhaal vertellen.

Gelukkig is alles goed verlopen en zijn er veel goede en bruikbare beelden voor de website uit voortgekomen. Het mooie van dit soort beelden, is dat er veel meer beleving in zit dan in beelden die volgens een soort moodboard in scène zijn gezet. Juist het authentieke gevoel kan patiënten en familieleden (de doelgroep van de website) een veel beter beeld geven van het dagelijkse leven op deze afdeling.

Het was daarnaast erg bijzonder om te zien en mee te maken hoeveel hart voor hun vak de mensen hebben die op deze afdeling werkzaam zijn! Er wordt weleens geklaagd over de zorg, maar de vrouwen en mannen die dit werk doen, verdienen wat mij betreft een hele dikke pluim.
fotoreportage medisch spectrum twente ziekenhuis ICfotoreportage medisch spectrum twente ziekenhuis IC

Koop een print; help wildlife!

Net als bijna iedere professionele fotograaf, maak ik ook zelf voor mijn eigen plezier foto’s (afgezien van het feit dat ik natuurlijk ook veel plezier in mijn werk heb). Het leuke hiervan is dat je echt iets voor jezelf kan doen, en helemaal vrij bent in de manier waarop je dit aanpakt. Dit is best belangrijk heb ik gemerkt, want op deze manier kun je het enthousiasme voor het fotograferen op een hoog peil houden.

De ene maakt graag portretten van zijn gezin, de ander houdt zich bezig met food fotografie en ik val in de categorie ‘enthousiaste maar beginnende wildlife fotograaf’. En dan met name het fotograferen van wildlife in Afrika.

De liefde voor dit continent is ooit begonnen tijdens een 7 maanden durende overland trip in 2003 en 2004. Daarna duurde het weer een hele tijd voor we weer terugkeerden, maar in 2014 was het dan zover met een trip naar Zuid-Afrika. Uiteraard hebben we hier ook een aantal wildreservaten bezocht, en zo ben ik begonnen met het fotograferen van dieren. Dat vond ik zo leuk, dat we in 2016 een workshop hebben gevolgd bij een zeer bekende wildlife fotograaf in de Masai Mara in Kenya. In 2017 staat er een trip naar Zambia en Botswana op het programma!

Inmiddels heb ik enkele exposities gehouden van mijn werk (in 2018 komen er nog een aantal bij) en is er ook een prachtige publicatie geweest in het jaarboek van WNF.

Daarnaast wil ik met mijn vrije werk ook een steentje bijdragen aan het behouden van dit moois; daarom ben ik de website The Wild Site gestart. Op deze site is niet alleen een uitgebreid portfolio te vinden, maar kunnen zowel particulieren als bedrijven prachtige prints voor aan de muur kopen. En het mooie is dat de volledige netto opbrengst (de verkoopprijs minus de productiekosten) worden gedoneerd aan goede doelen op het gebied van wildlife conservatie. Zo ben ik sponsor van Stichting SPOTS, die zich inzetten voor projecten met grote katten in Afrika.

Benieuwd naar mijn werk of de prints? Neem dan een kijkje op de speciale website! 

Portretfotografie op locatie: hoe werkt het?

Het voordeel van portretfotografie op locatie

Als professioneel fotograaf maak ik regelmatig portretten; vaak voor zakelijke doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan een ZZP’er die net voor zichzelf is begonnen en graag goede profielfoto’s wil hebben voor social media of portretten voor publicaties in tijdschriften, of grotere bedrijven die hun werknemers graag mooi op de website wil hebben.

Bij portretten kun je grofweg denken aan ‘studio’-achtige portretfotografie: met een witte of neutrale achtergrond, eventueel met props aangevuld, of portretten geschoten op locatie. Dit laatste zie je bijvoorbeeld vaak bij redactionele portretten; begeleidend beeld bij artikelen in de media.

Beiden hebben recht van bestaan en zijn nuttig; daarom combineer ik dit dan ook vaak tijdens een shoot. Ik begin dan meestal met de ‘studio’-achtige portretten, hoewel ik dit ook vaak op locatie doe (ergens op kantoor of zelfs thuis, met het gebruik van een mobiele studio set). Dit soort portretten zijn altijd handig op social media, websites, etc. omdat ze juist erg rustig van aard zijn en overal makkelijk zijn in te passen.

Maar portretten op locatie; dat is om te maken écht leuk! Dit soort portretten hebben vaak de potentie om meer te vertellen over iemands werk of achtergrond, of om de sfeer van een website of verhaal te ondersteunen. Juist omdat je meer ruimte hebt om te laten zien dan enkel iemands gezicht.

Hoe maak je zo’n foto?

Iedereen heeft zijn of haar eigen werkwijze, dus ik vertel graag wat over de manier waarop ik het liefste werk. Met goed natuurlijk licht kun je natuurlijk altijd een foto maken, maar vaak is het omgevingslicht niet zo goed, of simpelweg een beetje saai. Het wordt echt interessant als je omgevingslicht kunt mixen met kunstlicht, en dat is dan ook waar ik me in specialiseer.

De uitdaging is natuurlijk om dit soort foto’s qua licht spannender te maken, maar wel op een manier die mooi is en overtuigend. Met de juiste middelen, expertise en ervaring kan dat, en het voordeel is dat je, als je deze technieken beheerst als fotograaf, je bijna altijd en overal goede foto’s kan maken. Het enige wat je wel nodig hebt, is een klein beetje tijd om alles goed neer te zetten en (soms) een assistent om te helpen met het neerzetten of vasthouden van bepaalde spullen.

Ik laat je wat voorbeelden zien:

portret fotografie profiel foto op locatie met kunstlicht en flitslicht door Evert Doorn 04

Op de foto hierboven was er nog een heel klein beetje licht van de ondergaande zon; dat komt van links. Dat licht zorgt ook voor de mooie sfeervolle belichting van het gras en achtergrond. Maar het meeste licht komt van rechts, van een octa softbox op statief. Dat kleine beetje licht van links is fijn omdat de achtergrond donker is; door dit extra lichtje komt het onderwerp mooi ‘los’ van de achtergrond.

portret fotografie profiel foto op locatie met kunstlicht en flitslicht door Evert Doorn 03

Hier is enkel een kleine flitser gebruikt als accentlicht van achteren; Antje (het onderwerp) wordt voornamelijk met natuurlijk licht uitgelicht: dit was op die dag mooi fraai en zacht en dus perfect bruikbaar. Doordat de kleine flitser net in beeld staat zie je ook een ‘flare’ (lichtspot). In de volgende shot heb ik die net buiten beeld gehouden zodat je niet ziet waar het licht vandaan komt, maar ik vond het hier wel een aardige toevoeging.

portret fotografie profiel foto op locatie met kunstlicht en flitslicht door Evert Doorn 02

Natuurlijk licht is hierboven gebruikt om de scene buiten (het groen) te belichten; het meeste licht komt van 1 enkele grote softbox van links. Hadden we enkel flitslicht gebruikt, dan was de balans weg omdat de achtergrond dan veels te donker was geworden.

portret fotografie profiel foto op locatie met kunstlicht en flitslicht door Evert Doorn 01

De mist zorgde voor een fraaie mysterieuze omgeving. Door het omgevingslicht ietsje af te knijpen wordt de scene als geheel iets donkerder en daardoor sfeervoller weergegeven; het onderwerp (Ramon, een goede collega) werd met een octa softbox uitgelicht. Deze foto is bovendien geschoten met een open diafragma zodat de achtergrond mooi maar ook zacht wordt weergegeven.

Ik wil ook zo’n portret voor mijn bedrijf of werkgever!

Dat kan natuurlijk! Neem contact met mij op en dan bespreken we je precieze wensen.

 

Promoveren aan de universiteit: de fotoreportage

Waarom zou je je promotie laten vastleggen door een fotograaf?

Na vier jaar (of wat langer) keihard zwoegen is het zover: je proefschrift is af en een datum voor de promotie is geprikt! De paranimfen zijn gevraagd, je familie en vrienden uitgenodigd en het enige wat je feitelijk nog hoeft te doen, is drie kwartier lang zweetdruppeltjes wegvegen en de vragen van de commissie zo goed mogelijk doorstaan. Maar waarom zou je dit laten vastleggen door een fotograaf? Je vader of vriendin kan toch ook wat foto’s maken?

Ik zie het zo: je promotie tot de graad van doctor is een belangrijk moment in je leven. Hiervan wil je een mooie herinnering. Een enkele groepsfoto met je familie na afloop is 1 ding, maar herinner je je later ook nog de promotie zelf? Een professionele fotograaf kan iets wat de meeste mensen (ook met een camera) niet kunnen: een mooi, documentair fotoverhaal van de hele plechtigheid maken. Waarin ook de emotie en subtiele momenten naar voren komen. Bovendien, je familie en vrienden wil je ook laten genieten van het moment en de plechtigheid zelf. Die wil je dus niet belasten met het maken van foto’s. Ook om technische redenen is het inschakelen van een professionele fotograaf een goed idee: de ruimtes waar de promoties plaatsvinden zijn vaak lastig qua licht en flitslicht mag absoluut niet worden gebruikt omdat het te afleidend werkt – een prof beschikt over de juiste spullen om ook met deze uitdagingen een goed resultaat neer te zetten.

Kortom, redenen genoeg om hier iemand voor in te schakelen!

fotograaf promotie Vrije Universiteit en UvA Evert Doorn Fotografie 01
fotograaf promotie Lutherse kerk UVA amsterdam
fotograaf promotie universiteit utrecht promoveren
promotie fotograferen UvA professionele reportage
fotograaf-promotie-utrecht-universiteit
fotograaf promotie Vrije Universiteit en UvA Evert Doorn Fotografie 05
promotie Uva reportage fotograaf
promotie fotografie Vrije Universiteit Amsterdam reportage
fotograaf promotie UvA Agnietenkapel Amsterdam
fotografie promotie universiteit Leiden promoveren
fotograaf promotie Vrije Universiteit en UvA Evert Doorn Fotografie 10
fotografie promotie UvA Agnietenkapel
promotie VU fotograferen fotograaf
foto album promotie universiteit
universiteit-utrecht-promoveren-fotoreportage-fotograaf

Hoe pakt een fotograaf zoiets aan?

Iedereen heeft zijn of eigen werkwijze. Zelf leg ik voornamelijk promoties vast in Amsterdam: de Vrije Universiteit, en de UvA (de Agnietenkapel of de Oude Lutherse Kerk). Meestal ben ik voor de promotie ter plekke. Leuk om alvast binnenstromende gasten vast te leggen, maar ook om even in het ‘zweetkamertje’ te kijken als dat is toegestaan. Daarna volgt het lekenpraatje, de zitting zelf en de laudatio. Tijdens deze momenten probeer ik zo onopgemerkt als mogelijk te werk te gaan. Ik ben op de hoogte van wat mag en niet mag en probeer de promovendus maar ook de commissie niet te storen. Na de ceremonie volgen uiteraard de felicitaties van de commissie en de familieleden. Op verzoek maak ik daarna groepsfoto’s en leg ik eventueel een impressie van de receptie of borrel vast.

Uiteindelijk wil ik een fotoverhaal maken: met leuke momentjes, maar ook detail shots, overzichten en alles wat verder kan bijdragen aan zo’n verhaal. Het is later erg leuk om de belangrijke momenten terug te zien die je hebt meegemaakt, maar ook de kleinere subtielere dingen die je zelf niet ziet.

De hele serie lever ik vervolgens via een online gallery aan en eventueel kan er een mooi album worden gemaakt.

Hoe lang van te voren moet je zoiets boeken?

Meestal is een paar weken van te voren prima om een fotograaf te regelen. Wil je meer weten of heb je interesse om mij als fotograaf te boeken voor je promotie? Neem dan zeker contact op!