De beste fotograaf voor je promotie?

Gefeliciteerd, je gaat promoveren! Natuurlijk wil je deze bijzondere dag graag vastgelegd hebben. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je familie en vrienden. 

Dus overweeg je om een professionele promotie fotograaf in te schakelen. Een goed idee! (al zeg ik het zelf ;)). Alleen al om het feit dat je een familielid of bekende graag ook bewust de promotie wil laten meemaken, en niet wil belasten met het fotograferen ervan. Bovendien zal iemand met de juiste kunde en ervaring altijd een mooi resultaat weten te behalen. Maar: hoe kies je nu de beste fotograaf voor jouw promotie? 

Laat ik vooropstellen dat het begrip ‘beste fotograaf’ nogal arbitrair is. Je kan beter spreken over de beste fotograaf, specfiek voor jouw promotie. 

Dus, waar moet je dan op letten? Graag vertel ik je wat meer. 

Fotograaf met ervaring

Een fotograaf met veel ervaring met promoties is uiteraard wenselijk, en dan bij voorkeur met ervaring aan de universiteit waar jij gaat promoveren. Zelf fotografeer ik zeer veel promoties in Amsterdam (VU en UvA, zowel de Agnietenkapel als de Aula of Lutherse Kerk), en in Utrecht (in het mooie Academiegebouw). Met af en toe uitstapjes naar Erasmus (MC) in Rotterdam, Leiden, of Radboud Nijmegen. En inmiddels ben ik ook in Wageningen bekend. 

Waarom is dat een voordeel? Om twee redenen: ten eerste omdat iedere universiteit zijn eigen regels en protocollen kent. Zo mag je bij bepaalde universiteiten niet fotograferen tijdens de 45 minuten verdediging, maar ook de manier waarop de commissie de zaal binnenkomt, hoe het werkt na afloop met felicitaties en een commissiefoto en waar je wel en niet mag lopen verschillen zeer. Bij alle universiteiten weet ik de pedel goed te vinden en bespreek ik altijd nog even wat er wel en niet kan.

Ten tweede is bekendheid met een locatie een voordeel omdat je als fotograaf al van te voren de mooiste plekjes en hoekjes kent, en vooral; hoe het licht gebruikt kan worden. Het zaallicht van de VU Aula kan bijvoorbeeld lastig zijn als je geen ervaring of de juiste apparatuur hebt, maar het kan ook juist mooie resultaten opleveren als je weet hoe je er mee om moet gaan. In de Agnietenkapel van de UvA heb je te maken met een mix van kunst- en natuurlijk licht, en vaak sterk tegenlicht. Je wil op zo’n fraaie locatie natuurlijk het mooiste resultaat behalen! 

De stijl van fotografie

Wat ook erg bepalend is of een fotograaf voor jou de beste keuze is, is natuurlijk de stijl van de fotograaf. Wil je liever een wat meer formele stijl, of mag het ook wat losser/documentair zijn? Zelf neig ik naar het laatste: natuurlijk is een promotie ook een formele ceremonie, maar het is vooral ook een heel persoonlijke aangelegenheid. Je hebt er jarenlang keihard voor gewerkt, en de afronding vier je met je naaste dierbaren en vrienden. Dus daar komt ook vaak wel wat emotie bij kijken. Iets wat ik graag laat terugzien in mijn foto’s. Ik let dus heel erg op ‘kleine’ gebaren: een blik van iemand, een handgebaar, etc. 


De tarieven van promotie fotografie

Tot slot is er natuurlijk de vraag of de fotograaf in kwestie binnen je budget valt. Iedereen hanteert zijn eigen prijzen, die vooral worden bepaald door de tijd die iemand erin steekt (vergeet niet de tijd die fotografen aan nabewerking, selectie, oplevering, etc. erin steken) en de kosten die moeten worden terugverdiend (een goede fotograaf werkt met de beste camera’s en lenzen, maar ook bijvoorbeeld met goede backup systemen voor foto’s). Het is denk ik vooral goed om voor jezelf te bepalen: het eindresultaat, is het mij dat waard? 

Er zijn, kortom, nogal wat aspecten die bepalen wat de beste fotograaf is voor jouw promotie. Uiteindelijk denk ik dat het ook een kwestie is van een goed gevoel: als je iemand aanschrijft en een snel en duidelijk antwoord krijgt op je vragen, wekt dat ook al een stuk vertrouwen. Bekijk de portfolio’s nog eens goed (vraag desnoods om toegang tot een complete gallery), en als dat allemaal klopt ben je al een heel eind in de richting van het kiezen van een fotograaf. Weer een vinkje gezet in de lange voorbereiding voor je promotie! 

Wil je meer weten over wat ik eventueel kan betekenen voor de fotografie van je promotie in Amsterdam, Utrecht of elders? Klik dan op de button hieronder om naar de speciale promotie pagina te gaan! 

Lees meer over mijn promotie fotografie

Fotograaf promotie Utrecht (Academiegebouw)

Promoveren in Utrecht: een bijzondere plek

Als fotograaf mag ik regelmatig een promotie fotograferen aan de Universiteit van Utrecht (UU). Dit is iedere keer weer een feest om te doen!

De prachtige Senaatszaal in het Academiegebouw (zie de foto direct hieronder) is waar dit alles plaats vindt, in hartje Utrecht. Een zeer sfeervolle plek, niet alleen om als promovendus te mogen promoveren maar ook voor alle familie en genodigden die bij de promotie aanwezig zijn. Het begint al bij de hartelijke ontvangst van de pedel en gastheren en dames. Wat vooral mooi is, is de unieke, statige uitstraling die deze locatie heeft. Bijzonder om te noemen zijn de trap in de hal (waar traditiegetrouw ook de foto met de commissie na afloop wordt gemaakt), en de oude portretten van hoogleraren in de Senaatszaal (wat ik dan weer leuk vindt, is dat in één van de receptiezalen er actuele portretfoto’s hangen van vrouwelijke hoogleraren). 

De receptie vindt doorgaans ook plaats in het gebouw zelf, of in de Pandhof (met fraaie tuin) wat direct aan het gebouw grenst. Dit is iets wat je bij geen andere universiteit kan vinden, maar uiteraard is het wel afhankelijk van het weer.

Uiteraard ben je als promovendus ook welkom om zelf buiten de deur een mooie plek voor receptie (of zelfs diner of feest) te regelen. 

Ervaring met promoties in Utrecht

Ik heb hier al vele malen promoties mogen fotograferen. Inmiddels weet ik dus precies hoe het protocol aan de UU is wat betreft promoties, en weet ik alle mooie plekken en hoeken te vinden. Onderstaande beelden geven een korte impressie van een promotie. 

Zoekt je nog een fotograaf voor uw promotie in Utrecht? Klik op de button hieronder voor meer informatie en neem gerust contact op voor vragen of om een complete reportage te bekijken!

Meer informatie

fotograaf promotie UU Utrecht Academiegebouw fotograaf promotie UU Utrecht Academiegebouw fotograaf promotie UU Utrecht Academiegebouw fotograaf promotie UU Utrecht Academiegebouw fotograaf promotie UU Utrecht Academiegebouw

Fotograaf promotie VU

Als fotograaf kom ik zeer regelmatig aan de VU in Amsterdam voor promotie fotografie. Dit vindt altijd plaats in de Aula van de VU. Leuk om terug te keren, aangezien ik zelf aan de VU heb gestudeerd!

De Aula is mooi ruim en alle aandacht wordt gericht op het podium (zodat je als fotograaf mooi je gang kunt gaan), maar het licht is voor iemand zonder veel ervaring vrij lastig.

Gelukkig heb ik inmiddels goed door hoe ik een promotie hier het beste kan fotograferen. Graag laat ik je hieronder een aantal highlights zien van een promotie die ik heb gefotografeerd aan de VU Amsterdam.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Klik dan op de button hieronder!

Meer informatie

fotograaf promot fotograaf promotie VU vrije universiteit fotograaf promotie VU vrije universiteit fotograaf promotie VU vrije universiteit fotograaf promotie VU vrije universiteit fotograaf promotie VU vrije universiteit fotograaf promotie VU vrije universiteit

Promotie fotografie: de highlights van afgelopen jaar

De laatste paar jaar ben ik steeds meer reportages van universitaire promoties gaan maken. Het afgelopen jaar was dan ook het drukste jaar wat promotiefotografie betreft. En daar ben ik heel blij mee, want het zijn ontzettend leuke en dankbare opdrachten met een persoonlijk karakter! Niet alleen voor de promovendus, maar ook voor de directe familie, partner, vrienden en collega’s.

De meeste reportages heb ik vastgelegd op de UvA (zowel de Agnietenkapel als de Lutherse Kerk / Aula), de Vrije Universiteit (VU) en de Universiteit Utrecht (in dat prachtige academiegebouw). Een enkel uitstapje bracht me ook nog in Leiden. Leuk dat de plekken divers zijn, want iedere plek heeft zo zo’n eigen karakter en sfeer maar uiteraard ook een eigen gang van zaken.

In de meeste gevallen leg ik niet alleen de ceremonie vast, maar ook een sfeerimpressie voorafgaand daaraan, en uiteraard de felicitaties op de receptie achteraf (vaak is er dan ook gelegenheid voor een formele foto met de commissie en wat groepsfoto’s met de familie en paranimfen). Dat levert uiteindelijk een mooi fotoverhaal op en dat sluit goed aan bij mijn documentaire stijl van fotografie.

Bij deze een paar highlights van het afgelopen seizoen. Benieuwd wat dit jaar gaat brengen! Meer weten over promotie reportages? Lees hier meer.
beste promotie fotografie universiteit Uva Agnietenkapel

Publicatie: sfeerbeeld Stilwerk Magazine

Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Behalve zakelijke opdrachten maak ik ook met veel plezier trouwreportages. Op die website plaats ik uiteraard ook beeldmateriaal, en zo nu en dan komt daar wel eens wat leuks uit voort.

Zo heb ik enkele jaren geleden een bruiloft gefotografeerd op Vuurtoreneiland, een eilandje (of technisch gezien schiereilandje) bij Durgerdam waar enkele jaren geleden een pop-up restaurant in de zomer stond, in de vorm van een kas. Tegenwoordig is het permanent, maar nog steeds boek je als gast een arrangement: een bootretour + diner.

Maar goed, op die bruiloft had ik ’s avonds met het mooie blauwe avondlicht een sfeershotje gemaakt en die in de blog over de bruiloft verwerkt. Onlangs kreeg ik bericht van een Duitse designer die voor Stilwerk Magazine werkt, een design magazine uitgegeven door een groot Duits design en interieurmerk. Of ze een licentie mochten kopen om deze foto te gebruiken in een publicatie over Vuurtoreneiland.

Zo gezegd, zo gedaan – dit is het resultaat (screenshot uit de online pdf editie). Best blij mee!

Fotoreportage: Fontys Hogescholen

Een leuk hoogtepunt op het gebied van fotoreportages het afgelopen jaar was de opdracht voor Fontys Hogescholen in Eindhoven. Voor een vijftal (technische) opleidingen was een serie beelden nodig die toekomstige studenten (die dit jaar dus een keuze voor hun vervolgopleiding moeten maken) een goede en authentieke indruk geeft van de opleiding.

Kortom: geen gestileerde reclamebeelden, maar authentieke sfeer op zowel de campus als op locatie bij stage plekken. Voor de doelgroep is dit veel tastbaarder. In een viertal schietdagen en met een vol programma ben ik samen met assistent Suus en contactpersoon Kim van Fontys hard aan de slag gegaan om zoveel mogelijk verschillende situaties vast te leggen: klassikale les, studentenoverleg, praktijklessen en bedrijfsbezoeken.

Nadat ik een pre-selectie heb gemaakt van al het materiaal heeft de opdrachtgever enkele tientallen beelden geselecteerd die bewerkt zijn aangeleverd. Deze zullen gebruikt worden op de website en ander promotiemateriaal voor Fontys.

Een bijzondere maar ook erg leuke opdracht om te doen. Hieronder een aantal resultaten:

Fotoreportage praktijk Bussum

Een erg leuke opdracht afgelopen jaar was het maken van een beeldbank voor een chiropractor praktijk in Bussum. Het idee was om levendige sfeerbeelden te maken voor de website en social media. In een enkele dag hebben we (ik, de behandelaars en de ‘patiënten’ – ofwel modellen) door middel van een zorgvuldig opgesteld plan alle mogelijke situaties gefotografeerd waarvoor een keer professionele foto’s nodig zijn.

Dit soort opdrachten zijn vaak een mix tussen reportage/documentair en commercieel (als in: geregisseerde) fotograferen. Hoewel puur documentair wellicht net iets authentieker beeld oplevert (dit vind ik persoonlijk het allerleukste om te doen) is de sturing vaak wel handig om zo geschikt mogelijk beeld te realiseren.

Behalve behandelsituaties hebben we ook de diverse ruimtes in beeld gebracht, en enkele sfeerbeelden door middel van detailopnames.

Een paar voorbeelden van deze opdracht:

fotoreportage praktijk bussum 01 fotoreportage praktijk bussum 02

Profiel foto’s juridisch adviesbureau in Hilversum

Als portretfotograaf maak ik meestal redactionele portretten (een wat uitgebreidere serie portretten van een persoon, bijvoorbeeld ter ondersteuning van een interview in een magazine). Zo af en toe wordt ik ook gevraagd voor professionele profielfoto’s. Een van mijn vaste klanten is Zuidweg en Partners, een organisatie die ondersteuning biedt aan ondernemers die schuldhulp nodig hebben.

Een erg leuk en dynamisch bedrijf waar regelmatig nieuwe mensen in dienst treden. Dat houdt ook in dat ik zo af en toe terug ga om nieuwe mensen te fotograferen. Om de foto’s zo consistent mogelijk te houden, heb ik een lichtstijl en lichtplan geformuleerd voor de opdrachtgever. Iedere keer als ik op locatie kom om foto’s te maken, zet ik een lichtopstelling neer die zo precies mogelijk lijkt op dit plan. Uiteraard zijn er kleine fluctuaties, maar het lukt heel aardig om de stijl zo consistent mogelijk te houden. Toegankelijk en fris, dat zijn de kernwoorden die hierop van toepassing zijn.

Een paar tips als je dit ook voor je eigen bedrijf of organisatie wil toepassen: bedenk van te voren hoe de foto’s eruit moeten zien. Je kan bijvoorbeeld denken aan licht en fris, maar juist een wat donkerder achtergrond of meer dramatisch licht kan ook heel goed werken – zolang het maar bij de branding past. Voor kleding raad ik over het algemeen rustige tinten aan, zonder al te felle kleuren en geen drukke of fijne patronen. Wil je het echt goed doen, dan kun een visagist laten inschakelen (studio licht kan behoorlijk direct en helder zijn zodat je alle details ziet – ook degenen die je misschien liever niet ziet).

Hieronder zie je een screenshot van de website van Zuidweg en Partners waarop duidelijk te zien is hoe de foto’s worden gebruikt:

Redactioneel portret voor vakmagazine

Ik maak zo nu dan ook portretfoto’s voor vakbladen.

Voor DACE (het kennisnetwerk voor Cost Engineers en Value Managers in Nederland) leg ik al enige tijd bijeenkomsten en cursussen vast. De fotoreportages worden onder andere gebruikt op de website en in nieuwsbrieven.

DACE heeft ook een magazine: VIEWonVALUE. Dat is een nieuwe uitgave die dit jaar voor het eerst is verschenen. Voor één van de interviews in het magazine werd ik gevraagd de fotografie te verzorgen.

Hoe pak ik dat aan? Om te beginnen luister ik goed naar de briefing van de redactie: wat is het doel van het artikel, wat wil het magazine uitstralen en welke beelden zijn er nodig? In dit geval vroeg men om beelden die open en benaderbaar zijn, maar toch een zakelijke uitstraling hebben.

Bij een magazine moet er daarnaast ook vaak worden voldaan aan technische vragen: bepaalde beelden moeten verticaal gebruikt kunnen worden op 1 gehele pagina (en een pagina van een magazine heeft een wat andere beeldverhouding dan het beeld uit de camera, dus daar moet rekening mee worden gehouden), of wellicht als een dubbele spread (over twee pagina’s). Vaak moet er ook nog ruime overblijven om bijvoorbeeld tekst in kwijt te kunnen. Kortom, er zijn een boel factoren waar je als fotograaf rekening mee moet houden.

Bijna altijd worden dit soort beelden op locatie geschoten. Je bent als fotograaf dus afhankelijk van de omgeving. Voordat ik foto’s ga maken, ga ik daarom even rondkijken om een idee te krijgen van de mogelijkheden. De geportretteerde heeft immers vaak ook maar beperkt de tijd, dus zodra je gaat schieten, moet je al weten wat je gaat doen. Het kan ook handig zijn om bepaalde lichtopstellingen van te voren al klaar te zetten en te testen.

Afgezien daarvan moet je er rekening mee houden dat je onderwerp niet gewend is om voor een camera te staan. Enige coaching en motivatie is dus ook van belang! In dit geval ging dat erg soepel; de geportretteerde heer had een uitstekende kledingkeuze gemaakt, en met een natuurlijke vlotte uitstraling was dit eigenlijk een ‘makkie’. In circa 20 minuten hebben we een serie bruikbare beelden geschoten waarvan er uiteindelijk 3 zijn gebruikt. Hieronder zie je een voorbeeld uit het magazine:

portretfotografie voor magazine fotograaf Evert Doorn

Fotoreportage: MST Enschede

Enkele jaren geleden mocht ik in opdracht van de IC afdeling van het Medisch Spectrum Twente een documentaire fotoreportage schieten. Het doel was ‘echte’ actiebeelden van de dagelijkse activiteiten van de artsen en verpleegkundigen te maken, om te gebruiken op de website.

fotoreportage medisch spectrum twente ziekenhuis IC

Inmiddels is het MST gehuisvest in prachtige nieuwe huisvesting, en dus was het eind vorig jaar tijd om een nieuwe serie te maken!

Wederom mocht ik anderhalve dag op de afdeling rondlopen en eigenlijk alles fotograferen wat interessant is. Dit zijn erg leuke en dankbare opdrachten om te doen, maar ook moeilijk: om te beginnen ben je als reportage fotograaf helemaal afhankelijk van de dingen die er voor je neus gebeuren: niets is in scène gezet en soms gebeuren er heel veel dingen tegelijk. Daarnaast moet je als fotograaf in een dergelijke situatie ook een ‘fly on the wall’ benadering hebben: je werk kunnen doen, zonder mensen in de weg te lopen. En tot slot is er nog het privacy aspect: hoewel de professionals wel in beeld mogen komen, is dat voor de patiënten uiteraard niet het geval.

Kortom, best een pittige uitdaging! Goed contact met de mensen die je vastlegt is cruciaal; zij moeten vertrouwen in je hebben dat je hen in hun waarde laat, en als dat lukt, kun je als fotograaf de beelden gaan maken die echt een verhaal vertellen.

Gelukkig is alles goed verlopen en zijn er veel goede en bruikbare beelden voor de website uit voortgekomen. Het mooie van dit soort beelden, is dat er veel meer beleving in zit dan in beelden die volgens een soort moodboard in scène zijn gezet. Juist het authentieke gevoel kan patiënten en familieleden (de doelgroep van de website) een veel beter beeld geven van het dagelijkse leven op deze afdeling.

Het was daarnaast erg bijzonder om te zien en mee te maken hoeveel hart voor hun vak de mensen hebben die op deze afdeling werkzaam zijn! Er wordt weleens geklaagd over de zorg, maar de vrouwen en mannen die dit werk doen, verdienen wat mij betreft een hele dikke pluim.
fotoreportage medisch spectrum twente ziekenhuis ICfotoreportage medisch spectrum twente ziekenhuis IC